BDO, czyli Baza Dany Odpadowych gromadzi informacje na temat podmiotów, które wytwarzają odpady. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że od 1 stycznia 2020 roku rejestracja tam jest w wielu przypadkach obowiązkowa. W dalszej części tego artykułu dowiesz się, kto dokładnie musi zarejestrować się w BDO. Przekonasz się także, jak wtedy wygląda proces wynajmu kontenera.
Zastanawiasz się, czy podczas remontu domu lub firmy musisz wykonać rejestrację w BDO? W szczególności dotyczy to podmiotów, które wytwarzają dużą ilość gruzu. Dlatego też obowiązek rejestracji należy głównie do firm budowlano-remontowych.
Co jeśli zdecydujesz się wykonać samodzielnie remont w domu lub też w firmie? W takiej sytuacji często konieczne jest dokonanie rejestracji w BDO. Szczególnie dotyczy to sytuacji, kiedy wytwarzane w trakcie remontu odpady zaliczają się do kategorii zgodnej z kodem 17 09 04. Co ciekawe w takim przypadku zgłoszenie musisz wykonać, niezależnie od tego, ilu takich odpadów chcesz się pozbyć.
Tak dla pewności warto wskazać kilka podmiotów, których nie dotyczą wprowadzone zmiany i są to:
Oczywiście, jeśli wytworzona ilość gruzu nie jest zbyt duża i nie dotyczy to kategorii gruzu, o którym było wspomniane powyżej.
Warto zdawać sobie sprawę, że możesz skorzystać ze zwolnienia związanego z obowiązkową rejestracją w BDO. Dotyczy to sytuacji, kiedy wytwarzane przez Ciebie odpady można określić jako czysty gruz, który określany jest kodem 17 01 07. O jakim konkretnie gruzie mowa? Przede wszystkim skutych płytkach ceramicznych, piasku, kostce brukowej, ziemi itd. Oczywiście ważna w tym przypadku jest to, aby ilość gruzu nie przekroczyła wtedy 10 ton. Jest to limit roczny.
Jeśli nie jesteś zobowiązany do rejestrowania się w BDO, to oczywiście wystarczy, że wypełnisz wniosek i bez problemu zamówisz kontener na gruz.
Sytuacja wygląda odrobinę inaczej w sytuacji, kiedy ilość gruzu jest większa czy też masz obowiązek spełnienia wytycznych związanych z Bazą Danych Odpadowych. Wtedy kluczowe będzie zachowanie numeru BDO. Na pewno uzyskałeś go w trakcie procesu rejestracji. Kontaktując się z firmą, u której będziesz wynajmować kontener na gruz, musisz właśnie podać zarówno NIP, jak i numer BDO.
Następnie kierowca przywozi kontener i możesz go zapełniać. Z kolei, gdy konieczne będzie już wywiezienie gruzu, to należy zadzwonić do przedstawicieli firmy lub też wcześniej umówić się na konkretny termin.
Kluczowe jest to, że BDO ma postać elektroniczną, więc wszystkie procedury można wykonać bez wychodzenia z domu za pośrednictwem Internetu. Bardzo ważne będzie też wystawienie tzw. Karty Przekazania Odpadów (KPO), kiedy już zapełnimy kontener, a jego zawartość będzie miała zostać wywieziona. W tym celu należy wejść do systemu BDO przy pomocy Profilu Zaufanego. Po przejściu całej procedury związanej z bezpiecznym logowaniem należy uruchomić zakładkę Ewidencja Odpadów. Później zostaniesz poproszony o wybranie podmiotu i miejsca prowadzenia działalności. Następnie niezbędne stanie się przejście do zakładki Karta Przekazania i stworzenie zgodnie z dostępnymi opcjami Karty Przekazania Odpadów. Na przykład należy wpisać tam NIP, nr BDO, miejsce, skąd przekazujemy odpady itd.